Премиера на „Мъртвият град“ – единствената опера на Надя Буланже

14 декември 2023 г.

След почти 110 години, път към своята американска премиера си проправя единствената опера на една прочута французойка – Надя Буланже. След поредица от перипетии, още през 1914 г. е трябвало светът да чуе нейната творба „Мъртвият град“, но с избухването на Първата световна война това така и не се случва, а музиката е изгубена. Сега обаче, американска трупа се нагърбва с представянето й в Ню Йорк и плановете са премиерата да бъде догодина.

„La ville morte“ („Мъртвият град“) е опера, композирана от една силна фигура във френската музика и клавирна школа на ХХ век – Надя Буланже (1887 – 1979). Обучила поколения пианисти, тя остава в историята не само като легендарен клавирен педагог, но и като диригент и композитор. Тя е дамата, дирижирала Нюйоркската филхармония и Бостънския симфоничен оркестър, но преди всичко е влиятелната личност, спомогнала за налагането на не един талант. Мнозина възхитителни музиканти, като Ленард Бърнстейн, Арон Копланд, Дину Липати, Мишел Льогран, Филип Глас, Даниел Баренбойм, Куинси Джоунс или Астор Пиацола дължат кариерата си на нея, а сред учениците й намира място и българският пианист и композитор Емил Наумов, който я среща в последните години от живота й в Американската консерватория във Фонтенбло.

Единствената опера на Буланже, смятана за „най-значимото й постижение като автор“, е създадена заедно с Раул Пуньо, неин френски колега – пианист и композитор с италиански произход. Оперното либрето е изградено върху драматичната пиеса на Габриеле Д’Анунцио от 1896 г. „La città morta“. За съжаление, „Мъртвият град“ се ражда в неподходящо време, малко преди началото на Първата световна война, която буквално помита всички планове на хората на изкуството. През 1912 г. партитурата вече е била завършена, но съавторът Раул Пуньо умира през 1914 г. и това е първата спънка към реализацията на творбата. Парижкият театър, който се е ангажирал с премиерата е „Opéra-Comique“, но докато приготовленията вървят и артистичният състав започва да репетира, избухва войната и представлението пропада.

С музикални препратки към „Пелеас и Мелизанда“ от 1902 г. на Клод Дебюси, творбата на Буланже проследява живота на главния герой – археолог и неговите близки, сред руините на Микена. До ден днешен, обаче, пълната оркестрова версия на творбата така и не е оцеляла. Много по-късно, едва през 2005 г., в завършен и реконструиран вид на партитурата от италианския композитор Мауро Бонифацио, тя бива представена за първи път в Сиена. Второто й изпълнение се състоя наскоро – през 2020 г. в Гьотеборгската опера, в концертна версия и с мултимедия. А сега идва ред и на американската премиера, която е планирана за април 2024 г. и ще бъде представена в Ню Йорк, заедно с екип на Гръцката национална опера. Интересен факт е, че с американската премиера е тясно свързан един от последните любимци на Надя Буланже – композиторът Дейвид Конте, който е трябвало да конструира пълната партитура на операта. Това става възможно, благодарение на едно скорошно откритие – клавирно извлечение на самата Буланже, което тя е направила върху собствения си нотен материал от операта.

Така новата достоверна версия на „Мъртвият град“ влиза в афиша на американската Catapult Opera – трупа, която се стреми да легитимира позагърбения жанр на камерната опера. Catapult Opera е основана през 2019 г. от диригента Нийл Горен, чието предишно начинание бе Gotham Chamber Opera. Като копродукция на Catapult и Гръцката национална опера, новата постановка  идва в Ню Йорк през април, а преди това (още през януари) ще бъде показана и в Атина.