Василий Петренко застава на пулта пред Софийската филхармония

20 декември 2023 г.

„Лешникотрошачката“ под диригентството на Василий Петренко – едно от големите събития в афиша на Софийската филхармония през този сезон!

Диригентът, който стои начело на Кралската филхармония в Лондон и Младежкия оркестър на Европейския съюз, е поканен да представи най-желаната и често изпълнявана балетна музика около всяка Коледа. Концертът му в София е на 21 декември от 19 ч. в зала „България“, седмица по-късно Василий Петренко ще дирижира в Севиля, Испания (29 декември), а от януари 2024 г. започва дълго турне из музикалните центрове на щата Калифорния, САЩ. Често наричан „другият Петренко“, заради сходството във фамилното име с известния главен диригент на Берлинската филхармония Кирил Петренко, едва на 47 години маестрото вече се радва на почетната титла „диригент-лауреат“. Той я получи в знак на признателност от Кралския филхармоничен оркестър на Ливърпул, където преминаха 15 изключително успешни години от неговата кариера, между 2006 и 2021 г. Там той не само утвърди името си и буквално промени звука на оркестъра, но се превърна и в най-младият „главен диригент“ в дългата история на стария английски оркестър. С този състав руско-британският диригент записа трите прочути балета на Чайковски – „Лебедово езеро“, „Спящата красавица“ и „Лешникотрошачката“ и още тогава критиката го сравни с легендарния Мстислав Ростропович и неговите превъзходни някогашни записи с Берлинската филхармония на същите сюити.



Кариерата на Василий Петренко:

Василий Петренко е музикален директор на Кралския филхармоничен оркестър oт 2021 г. и главен диригент на Младежкия оркестър на Европейския съюз от 2015 г. Той е почетен диригент на Кралския филхармоничен оркестър на Ливърпул след изключително аплодирания петнадесетгодишен мандат като техен главен диригент от 2006-2021. Главен гост-диригент и впоследствие артистичен директор на Държавния академичен симфоничен оркестър на Русия (2016- 2022), главен диригент на Филхармоничния оркестър на Осло (2013-2020), главен диригент на Националния младежки оркестър на Великобритания (2009-2013) и главен гост-диригент на Михайловския театър в Санкт Петербург, където започва кариерата си като постоянен диригент (1994–1997). След руската военна инвазия в Украйна от пролетта на 2022 г., Василий Петренко отказа да дирижира повече в Русия.

Роден през 1976 г., Петренко е възпитаник на Ленинградската консерватория (днес Санктпетербургската консерватория ) и изучава диригентско майсторство при именитите Иля Мусин, Марис Янсонс и Юрий Темирканов. Работил е с много от най-престижните оркестри в света, включително Берлинската филхармония, Гевандхаус – Лайпциг, Лондонския симфоничен оркестър и Лондонската филхармония, Академия „Nazionale di Santa Cecilia“ в Рим, Филхармонията на Санкт Петербург, Националния оркестър на Франция, Чешката филхармония и пр. През последните години се дебютира успешно в Северна Америка, дирижирайки филхармоничните оркестри на Филаделфия, Лос Анджелис, Оркестъра на Кливланд или симфоничните състави на Сан Франциско, Бостън, Чикаго, Монреал и Сейнт Луис.

С над тридесет опери в репертоара си, Василий Петренко дебютира през 2010 г. в Оперния фестивал „Glyndebourne“ с „Макбет“ и Парижката опера с „Евгений Онегин“, дирижирал е в Михайловския театър, Операта в Цюрих и Баварската опера, а през сезон 2019/20 той дебютира и в Метрополитън опера с постановка на „Дама Пика“. Като звукозаписен артист, сред широката му дискография се отличава цикълът със симфониите на Шостакович за Naxos, реализиран с Кралския филхармоничен оркестър на Ливърпул и спечелил световно признание. Наскоро, дирижирайки Филхармоничния оркестър на Осло, Петренко издаде свои записи със симфонични творби на Ал. Скрябин, както и симфоничните поеми на Рихард Щраус.

През септември 2017 Василий Петренко е отличен с наградата „Изпълнител на годината“ на престижните годишни награди „Gramophone“, точно десет години след получаването на наградата „Млад изпълнител на годината“ на ВВС през октомври 2007 г. Три години по-късно той печели наградата „Изпълнител на годината“ на Британските музикални награди BRIT. Редица отличия признават огромната му положителна роля върху Кралския филхармоничен оркестър на Ливърпул и като цяло неговото влияние върху културната сцена на английския град. Музикантът е едва втората личност, на която са присъдени някои почетни докторски степени – както от Университета на Ливърпул, така и от Ливърпулския университет „Хоуп“ (през 2009), заедно с почетната стипендия „Джон Мурс“ на Ливърпулския университет (през 2012).



Историята на балетната сюита „Лешникотрошачката“:

През 1890 г. Чайковски получава поръчка от дирекцията на Имперските театри да напише едноактна опера и балет в две действия за постановка в една и съща вечер. За операта композиторът избира сюжет от драмата на датския писател Херман Херц „Дъщерята на Крал Рене“, която много му харесва, и написва „Йоланта“. А за балета се спира на известната приказка на Хофман „Лешникотрошачката и кралят на мишките“ от сборника „Братята на Серапион“. Приказката е използвана не в оригинал, а в нейния френски преразказ, направен от Александър Дюма-баща под названието „Историята на една лешникотрошачка“. Чайковски, по думите на неговия брат Модест, в началото сам излага писмено сюжета на „Лешникотрошачката“ пред директора на Театъра – Иван Всеволожски, а едва след това пристъпва към съвместна работа с хореографа Мариус Петипа. Прославеният майстор, който по онова време работи в Русия вече повече от 40 години и е поставял множество балетни спектакли, дава изключително подробни указания на Чайковски какъв да бъде характерът на музиката му и композиторът се залавя за работа. През пролетта на 1891 г. обаче работата е принудително прекъсната, тъй като го канят в САЩ на тържественото откриване на Карнеги хол, и въпреки че Чайковски композира дори на парахода, разбира, че няма да успее в уговорения срок. Той изпраща от Париж писмо на Всеволожски с молба да отложи премиерата на „Йоланта“ и „Лешникотрошачката“ за следващия сезон. Едва след завръщането от Америка работата потръгва по-бързо. През януари и февруари 1892 г. композиторът завършва балета и го оркестрира. През март на един от симфоничните концерти на Руското музикално общество е изпълнена сюитата из музиката към балета под диригентството на самия автор. Успехът е зашеметяващ – от шестте номера пет са повторени по желание на публиката!



Какво е Коледа без приказната история за малката Мари, нейния кръстник Дроселмайер и вълшебната ѝ играчка-лешникотрошачка? Софийската филхармония ви предлага да изживеете коледната магия с концертно изпълнение на шедьовъра на П. И. Чайковски, под диригентството на световнопризнатия маестро Василий Петренко, музикален директор на Кралския филхармоничен оркестър. Балетната сюита „Лешникотрошачката“ ще звучи на 21 декември от 19 ч., а специално участие в концерта ще има и Детския филхармоничен хор с ръководител Милена Яцино.

Билети за изключителното събитие може да закупите на касата на зала „България“ и в мрежата на Ивентим.