Саймън Ратъл става главен гост-диригент на Чешката филхармония

„Имах чувството, че съм израснал с Чешката филхармония…“, признава Ратъл

8 февруари 2024 г.

Чешката филхармония посочи сър Саймън Ратъл за следващия си главен гост-диригент. „Един от най-известните диригенти на нашето време прие позицията на главен гост-диригент на Чешката филхармония“, се казва в съобщението на оркестъра от 7 февруари. Британският маестро има прекрасни дългогодишни отношения с оркестъра и благодарение на тях беше назначен за „резидентен артист“ през сезон 2022/2023, заедно със съпругата му – чешкото мецосопрано Магдалена Кожена. Сега за новото си назначение в Прага Ратъл е подписал петгодишен договор с оркестъра. Музикалният директор на Чешката филхармония Семьон Бичков приветства своя съименник и „нов“ колега с думите: „Винаги съм вярвал, че ако обградя себе си и моя оркестър с изключителни хора, ще можем постоянно да вървим напред и да продължаваме да растем. Изключително съм доволен, че Саймън се съгласи да стане част от семейството на Чешката филхармония и редовно ще обогатява Прага със своя талант и жизненост“.

Световно внимание към себе си Саймън Ратъл привлече още когато беше главен диригент на Бирмингамския симфоничен оркестър (1980–1998), където остана цели 18 години. Последваха 16 славни години в служба на Берлинската филхармония (2002–2018), като неин главен диригент, а от 2017 г. стана музикален директор на Лондонския симфоничен оркестър, който после му даде титлата „почетен диригент“. Поредният първокласен оркестър, който Ратъл сега оглавява, е Симфоничният оркестър на Баварското радио в Мюнхен, с който маестрото започна да работи от сезон 2023/2024 г. Удостоен е с рицарско звание от Нейно покойно величество кралица Елизабет II за заслугите му към музиката през 1994 г.


„Връзката ми с Чешката филхармония започна още когато бях на осем или девет години“, разказва Ратъл за първата си среща с чешките музиканти и за странното усещане, че някога ще бъде свързан с този ансамбъл. „Моите родители ми бяха дали джобни, за да мога да си купя записи и аз се разрових в каталога на Supraphon. Беше наистина интересно, а записите в него дори понякога бяха по-евтини от тези на западни компании. И тогава открих колко уникално звучи оркестърът – особено стила на дървените духови инструменти и специалното качество на струнните! Имах чувството, че съм израснал с Чешката филхармония. Особено важни за мен бяха записите на Карел Анчерл, които станаха част от моето художествено израстване“, признава Ратъл. „Но минаха много години, преди да дирижирам този оркестър за първи път. И когато това най-накрая се случи през 2019 г., ми се стори ужасно естествено, сякаш стоях пред него от незапомнени времена. Влюбих се в тяхната сърдечност и типичния чешки черен хумор. Веднага се почувствах свързан с музикантите и си казах: ето това наистина си заслужава!“ Той дори си спомня точния момент, когато желанието му да продължи под каквато и да било форма отношенията си с музикантите става категорично: „Още на първата репетиция на „Das Lied von der Erde“ („Песента на земята“) на Малер ми беше ясно, че ще искам да остана с тях по някакъв начин. Малер трябва да е имал този звук в ушите си, когато е писал своите симфонии! Самият аз веднага разбрах, че искам да бъда на подиума с тези музиканти и следващите години, когато се върнах към оркестъра, само потвърдиха това“.

Изпълнителният директор на оркестъра Давид Маречек определи ролята на 69-годишния английски диригент като „огромен художествен актив за Чешката филхармония“.