Преди София, Сергей Бабаян ще свири в последната „Седмица на Бах“ в Чикаго

7 март 2024 г.

Само няколко дни преди да гостува за първи път в София, именитият пианист Сергей Бабаян ще свири в последното издание на фестивал за барокова музика в района на Чикаго. На 26 април арменско-американският музикант е поканен да изнесе солов рецитал в „Седмицата на Бах“ (Bach Week) – фестивал, провеждан в американския град Еванстън в близост до Чикаго. Създаден още през 70-те години на миналия век, добре познатият бароков фестивал сега е принуден да затвори врати, заради редица затруднения. Десетилетия наред „Седмицата на Бах“ бе един от най-престижните американски барокови фестивали в Средния Запад на САЩ, финансиран от щата Илинойс и частни фондации, на който често са гостували музиканти от Чикагския симфоничен оркестър. Сега, независимо от факта, че се намира в заключителния етап от съществуването си, в неговото финално 50-то издание се отличават ярки имена. Едно от тях е Сергей Бабаян, а концертът му е афиширан като „дебют пред публиката на една изцяло нова програма, към която са добавени и композиции на Бах“.

„Когато Сергей свири Бах на пианото, диапазонът му от изразни средства се равнява на този от цялата музика на Бах“, казва Ричард Уебстър, дългогодишен музикален директор на Bach Week Festival. „Звуците, които той извлича от пианото, са звуци, които никога преди не съм чувал в клавирните произведения на Бах. И той го прави по най-убедителния начин!” В тази оценка се корени поканата към пианиста да изнесе подобаващ заключителен за фестивала рецитал. Бабаян е поканен да свири още в първата от общо петте вечери, поднасяйки „световната премиера на новата си рецитална програма“.

Майсторът на пианото е съставил програма с музика, която идва от родната му Армения, но също и от Австрия, Франция, Германия, Унгария, Русия, Испания и Съединените щати. Почти 30 пиеси, представляващи творчеството на 17 композитори от различни периоди, но и много транскрипции за пиано – програма, която Бабаян ще изпълнява по-късно тази година в Англия и Германия. А в знак на почит към юбилея на Bach Week Festival в Еванстън пианистът ще включи и музиката на Й. С. Бах.



The New York Times определя Сергей Бабаян като пианист със „съвършена техника и проницателност“. По повод негов рецитал през ноември 2023 г. в Zankel Hall на легендарната Карнеги Хол в Ню Йорк, всепризнатият музикален критик Джоузеф Хоровиц също приветства Бабаян, наричайки го „един от великите пианисти на настоящето“ (в рецензия за списанието Arts Journal). Възхитен от изпълнението му, Джоузеф Хоровиц използва още по-възторжен език за да опише преживяването: „Бабаян е едно интегрирано цяло в рецитала си. Той е едно с пианото, инструментът е част от него (…) Неговата музикална интелигентност е изследваща и информативна. Той е безстрашен импровизатор (…) Всъщност, при всяка една от интерпретациите на Бабаян в Zankel Hall настръхваш от изненади. Нищо не беше предвидимо, освен майсторството на неговия пианизъм“.


63-годишният Сергей Бабаян живее в Ню Йорк, той е ексклузивен артист на Deutsche Grammophon, а неговият албум „Рахманинов“ („Rachmaninoff“, 2020 г.) беше високо оценен от международната критика, получи множество награди, включително „Запис на месеца“ на BBC. „Един малък детайл, един единствен такт с различно докосване може да промени цялото произведение“, казва пианистът, известен с внимателното си отношение към интерпретацията. Първият му албум за Deutsche Grammophon – „Прокофиев за двама“ („Prokofiev for Two”), бе в партньорство със знаменитата Марта Аргерич и включваше транскрипции на самия Бабаян за две пиана върху избрани откъси от „Ромео и Жулиета” на Прокофиев. Обича да работи в клавирни дуа с други свои колеги, като световноизвестните пианисти Даниил Трифонов и Евгений Кисин.

  • В София Сергей Бабаян ще бъде специален гост на Европейския музикален фестивал 2024. На 29 април той ще бъде солист на Оркестър „Кантус Фирмус“ под диригентството на Боян Виденов и ще изпълни Концерт за пиано и оркестър № 1 от Лудвиг ван Бетовен.