Георги Черкин: „От самото начало „Кино и класика“ стана моят най-любим проект“
19 март 2024 г.
„Кино и класика“ съществува вече 10 години на българската музикална сцена. Поредицата започна през 2014 г., премина през няколко различни програми, но винаги в тях се открояваше името на пианиста Георги Черкин. Популярни пиеси от класиката и киното – това е формулата на един проект, оказал се успешен, който „от самото начало стана мой най-любим“, по думите на Черкин. Десет години по-късно сега ни предстои нова среща: „Кино и класика“ продължава на 22 март в зала „България“ от 19:30 ч. и отново с пианиста–оркестратор, но за първи път с участието на Младежка филхармония „София“ към НМУ „Любомир Пипков“ и диригента на състава Славил Димитров. Концертът е част от Европейския музикален фестивал и празнува 120-годишнината от създаването на Музикалното училище в София.
Колкото и богато да звучи пианото, неговият звук също понякога се нуждае от акомпанимент, а майстори като Шуман, Бетовен, Чайковски и Рахманинов са знаели добре това. Не е случайно, че тъкмо те създават най-великите концерти за пиано и оркестър, а соловите им пиеси лежат в основата на цялата клавирна литература. Но, запитвали ли сте се, как би звучала една от техните по-малки форми, ако към нея се добавят още музикални инструменти? Отговорите ни дава Георги Черкин, за когото да обогатиш пианото с повече звук е част от удовлетворението да бъдеш музикант. С уважение към всеки нотен текст, неговите сполучливи аранжименти още от 2008 г. правят впечатление с премерената си намеса в оригинала. Бетовен с багателата „На Елиза“ или „Лунната соната“, а също и Чайковски с „Годишните времена“ – помним как всички те бяха аплодирани от публиката.
Новелета № 1 от Роберт Шуман, „Лунната соната“ на Лудвиг ван Бетовен, три от пиесите из „Годишните времена“ на Пьотр Илич Чайковски (януари – „До камината“, февруари – „Карнавал“ и март – „Песента на кукувицата“), както и Сергей Рахманинов – Прелюд в сол минор. Всяка от тези творби е в програмата на „Кино и класика“ този път, но във вариант за пиано и оркестър. Освен тях, ще има и няколко филмови пиеси, представени в различни аранжименти. „Ще е много интересна програма, ефектна и с известни произведения“, разказва Георги Черкин, чиито преработки ще звучат. За първи път той ще свири с оркестъра на Музикалното училище, който определя като „един сериозен оркестър с много хъс“, след общата им репетиция. А с диригента Славил Димитров, с когото също за първи път ще излязат на една сцена, най-сетне успяват да работят заедно.
„Ще започнем с Шуман – Новелета № 1, моя аранжимент за пиано и оркестър, след което цялата „Лунна соната“ – и трите части. Всички знаем третата част колко е трудна и виртуозна, а първата е много известна и всеки би я разпознал“, описва програмата Георги Черкин. Следват „няколко „Годишни времена“ на Чайковски и тъй като сме в т.нар. зимен период, ще изпълним януари, февруари и март“, продължава пианистът. „След това Рахманинов – Прелюд в сол минор, един много интересен аранжимент, който е по-различен от другите ми търсения и за разлика от тях, пианото свири оригинала, а оркестърът добавя колорит. Нещо като „спаринг“ между пианото и оркестъра, тъй като във всеки такт се редуваме много бързо, ту пианото, ту оркестъра… На репетицията излезе прекрасно и мога да кажа, че ще прозвучи бомбастично!“
Територията на филмовата музика е запазена за втората част на вечерта. Още в началото ще разпознаем Джон Уилямс – „Темата на Йода“ от „Междузвездни войни“, аранжирана за цигулка, пиано и оркестър. „Ще има един много добър цигулар, който е концертмайстор… и с него ще си партнираме“, отбелязва Черкин за младия Антон Георгиев, лауреат на конкурса „Кантус Фирмус“, комуто е поверена цигулковата партия. А след поредица от още няколко филмови пиеси, „накрая пак с него ще завършим в „Карибски пирати“, отново за цигулка, пиано и оркестър“, допълва пианистът.
„От самото начало този проект стана мой най-любим, заради това, че ми дава възможност да създам този мост между музиката и публиката – т.е. музиката да е доста по-достъпна от тази на сериозни симфонични концерти. Разбира се, една симфония на Малер е нещо ултра гениално, но хората имат нужда и от нещо, което да им стопли душата, да има разнообразие, да е ефектно, да си тръгнат много одухотворени и позитивни от един концерт и това е проект, създаден именно с тази цел“. Георги Черкин за „Кино и класика“
Пълната програма на вечерта може да видите тук!
Пианистът гостува в „Съботно кафе“ на 16 март, за да разкаже повече за участието си в „Кино и класика“, за работата с младите музиканти от Музикалното училище и предстоящия си наситен концертен график. Цялото интервю на Радостина Узунова с Георги Черкин може да чуете в звуковия файл!