Славил Димитров: „Българската филмова музика е не по-малко хубава от тази, която непрекъснато чуваме“
21 март 2024 г.
„Българската филмова музика е не по-малко хубава от тази, която непрекъснато чуваме. Ние може би малко сме я позабравили, но аз с удоволствие я включих в програмата. Считам, че за публиката ще е забавно, защото и на оркестъра много им харесва“. Това каза диригентът Славил Димитров в интервю за радио Класик А по повод концерта „Кино и класика“ на 22 март, когато той ще дирижира Младежка филхармония „София“ към НМУ „Л. Пипков“. По думите му, „ще изсвирим едни от най-хубавите клавирни пиеси в аранжимент на Георги Черкин за пиано и оркестър, и едни от най-прекрасните искрящи бисери на филмовата музика в България и света“. В този концерт Славил Димитров се представя и като автор на няколко съвсем нови оркестрации, които е направил на отдавна познати песни от българското кино.
За първи път Младежка филхармония „София“ към НМУ „Л. Пипков“ ще участва в „Кино и класика“. Това е и първото събитие, обвързано с големия юбилей на Софийското музикално училище, което празнува сега 120 г. от създаването си. Диригентът Славил Димитров работи с младите оркестранти вече четвърти сезон, познава ги добре и уверено ги представя като „изключително добри професионалисти, може би най-добрите в България за своята възраст, а и не само в България, но и по балканските и източноевропейски ширини“. На възраст от 16-годишни до зрелостници, младежите от състава трупат ценен опит в оркестъра, а според техния ръководител, „ансамбловото музициране много бързо ги завладява и те много бързо осъзнават колко важно е това за тях“.

„Подбрали сме много популярни класически пиеси, известни не само на професионалистите, но и на широката публика – и в класическата, и във филмовата програма“, обяснява Славил Димитров за съдържанието на концерта. Колкото до значимостта на българските филмови мелодии, той е категоричен: „Все неща, които ние не бива да забравяме, а напротив – да стоят в нашия репертоар, защото аз наистина считам, че публиката много ги харесва“.
В „Кино и класика“ ще разпознаем някои вечни мелодии от популярни български филми, които помним от времето на 70-те и 80-те години на ХХ век. Детско кино с приключенска тематика – още една причина младите оркестранти да бъдат най-подходящите изпълнители на тази музика! Едновременно с това, подобна програма е и интересен щрих към портрета на четирима именити наши композитори, работили плодотворно за киното по онова време: Симеон Пиронков (1927–2000), Кирил Цибулка (1927–1997), Петър Ступел (1923–1997) и Александър Бръзицов (1943–2016).

Симеон Пиронков и неговата мелодия „Тече, всичко тече“ от „Васко да Гама от село Рупча“ звучи в серийния телевизионен филм от 1986 г. Завинаги останала в съзнанието ни с гласа на пеещия актьор Асен Кисимов, но и заради текста на поетесата Миряна Башева. Филм, в който изгрява таланта на актьора Иван Ласкин, тогава все още дете. Песента „Къде остана детството“ е написана от Кирил Цибулка за филма „Войната на таралежите“, излязъл през 1979 г. Незабравимият Асен Кисимов изпя и тази мелодия, отново по стиховете на Миряна Башева. „Снимаш поза след поза“ е песен, композирана от Петър Ступел за култовия игрален филм „С деца на море“ от 1972 г., признат като една от най-успешните български комедии, а мелодията е записана от група „Щурците“. Александър Бръзицов, най-младият сред избраните автори, също пише за киното и „Боси времена“, изпята от Богдана Карадочева, звучи в серийния телевизионен филм „Фильо и Макензен“ от 1979 г.
А какъв е личният спомен на Славил Димитров, събуден от музиката, която ще дирижира? Всичко е свързано с „вълнението от гледането на тези филми, от първото ми съприкосновение със сагата „Междузвездни войни“, от прекрасната картина на „Джурасик парк“ и не по-малко колоритната музика на Джон Уилямс към този филм, интересната и неповторима история на Хари Потър… Само с хубави емоции!“

Цялото интервю на Радостина Узунова с диригента и композитор Славил Димитров, излъчено в предаването „Съботно кафе“ на 16 март, може да чуете в звуковия файл!
