„Не всеки музикант вярва в Бог, но вярва в Бах. А всеки пианист гледа на Бетовен като на небесен гений“
Сергей Бабаян в интервю за радио Класик А
22 април 2024 г.
След седмица в София посрещаме пианист, когото всяка уважавана сцена по света би приветствала с гордост – Сергей Бабаян. Музикант с нелек и богат професионален и житейски път, тръгнал от Армения и установил се в Съединените щати, където вече десетилетия живее и работи. Той ще се представи за първи път пред българската публика с Първия клавирен концерт на Бетовен, за който казва, че е „вечен извор на младост, музикален еквивалент на свежа градина през пролетта“. Сергей Бабаян пристига като специален гост на Европейския музикален фестивал – София и ще бъде солист на Оркестър „Кантус Фирмус“, под диригентството на Боян Виденов. Събитието е на 29 април от 19:30 ч. в зала „България“, а в останалата част от вечерта ще звучат оркестрови произведения на Менделсон: увертюра „Хебриди“ и Симфония № 4 „Италианска“.
Deutsche Grammophon го избра за свой ексклузивен артист, заради неговото „дълбокомислено изкуство, изграждано в продължение на десетилетия чрез усърдни изследвания на музиката“. Привлече вниманието на силни гласове в съвременната музикална критика и беше наречен „един от великите пианисти на настоящето“ от американския музиколог Джоузеф Хоровиц, а британският журналист и писател Норман Лебрехт си послужи с по-философски думи: „Ако цялата музика беше като тази, може би нямаше да има скръб по света“. За българската публика още по-ценно е казаното от диригента Боян Виденов, който ще го изведе на сцената на зала „България“: „Сергей е един от големите виртуози на нашето време, фантастичен артист и много дълбок музикант. Винаги е откритие, когато се слушат неговите концерти… Много са малко пианистите от този калибър!“
Сергей Бабаян не дава често интервюта в медиите, но отзивите за неговата работа са винаги превъзходни. Когато му предстои концерт, той предпочита да се уедини с музиката и свиренето. Казвал е, че в подобни моменти дори изключва телефона си, за да може да се фокусира. С благодарност за отделеното време от негова страна, публикуваме интервюто, което маестрото даде специално за радио Класик А и „Кантус Фирмус“, по чиято покана пристига у нас.
Сергей Бабаян е роден в Армения през 1961 г., възпитаник е на Московската консерватория, а през 1989 г. напуска Съветския съюз и се установява в САЩ. В началото на 90-те записва поредица от победи в престижни конкурси: Международния конкурс „Робер Казадесю“ (преименуван на Международен конкурс за пианисти – Кливланд), Международния клавирен конкурс Хамамацу, Япония и Шотландския международен конкурс по пиано. Името му става все по-известно, привлича интерес от страна на колеги и медии и от 1992 г. се присъединява към Института за музика в Кливланд, едно от най-значимите музикално-образователни средища в Съединените щати. Освен концертиращ пианист и редовно канен на фестивалите във Вербие или Залцбург, Бабаян е и уважаван преподавател, а един от най-прочулите се негови ученици е Даниил Трифонов, лауреат на конкурса „Чайковски“. Най-голямата страст на 63-годишния арменско-американски пианист е музиката на Сергей Рахманинов и последния му албум, излязъл в края на март и записан с Трифонов, е озаглавен „Рахманинов за двама“. Преди концерта в София, пианистът представя своя нова солова програма в рецитал на Бахов фестивал в района на Чикаго, а след българския си дебют го очакват концерти в Бразилия, САЩ и Обединеното кралство.
***
– Вие произхождате от народ с древна и забележителна култура – арменският. Народ, който е преживял много страдания и притежава изключителен дух. След 35 години далеч от родината, изпитвате ли носталгия и чувствате ли се свързан с националната си култура?
Армения е мястото, където все още живеят много от моите роднини, и именно там срещнах музиката и станах музикант. Многогласието на арменската православна музика е било част от живота ми, откакто се помня. Комитас – първият неевропейски член на Международното музикално общество в Берлин, печели епитета си на национален композитор на Армения с двойната си роля на свещеник, вкоренен в арменското полифонично църковно пеене, и с работата си като първия арменски музиколог, който събира хиляди народни песни и за първи път прави много от тях достъпни за изпълнение на западни инструменти. Неговата работа, разбира се, оказа голямо влияние върху мен като пианист, роден и израснал в Армения. Най-важното е, че там срещнах и първия си учител Георги Сараджев.
– Разкажете ни за собствения си път. Роден сте в Армения, учили сте в Москва, а след 1989 г. се установявате в САЩ, където живеете и до днес. Какво ви накара да промените така смело живота си?
Пътят ми беше определен от артистите, с които се срещнах. Напускането на СССР за мен беше акт на освобождение. Винаги съм изпитвал противоречиви чувства към Съветския съюз. От една страна, Съветският съюз ми даде образование, направи ме пианист. Обичах учителите си. Но преминах през много трудни времена, защото имаше доста непоносими неща. Най-накрая можех да дишам за първи път в онзи ден през 1989 г., когато самолетът излетя от Москва и знаех, че следващата спирка е Ню Йорк. Това беше първият път, когато най-накрая се почувствах свободен.
– В едно свое интервю вие казвате: „Аз съм роден в Съветския съюз – за нещастие и за щастие. За нещастие, защото ненавиждах комунистическия режим и за щастие, защото музикалното образование там беше най-доброто“. Днес бихте ли добавили още нещо?
Когато разглеждам тези въпроси, мога да мисля само за отделни хора и за музиката. В руския език има една много важна дума – „интонирне“. Всяка нота трябва да има интонация, цвят, емоция, смисъл. Именно този начин на „говорене“ на пианото ми предадоха всички мои учители, като се започне от Луиза Маркарян, моята първа учителка в Армения, след това Георги Сараджев, Горностаева, Плетньов, Лев Наумов и Владимир Виардо. Шопен е може би най-взискателният композитор в това отношение. Още от първата нота той иска от нас пълна отдаденост, идваща направо от сърцето. Вера Горностаева постави началото на моето пътуване с Шопен; тя успя да ми предложи произведения, които идеално ми подхождаха, още преди да съм разбрал! Тя имаше това качество да наблюдава човека и да го разбира. По-късно и други артисти станаха много важни мои учители: Фридман, Гулда, Хоровиц, както и тези от следващото поколение, като Лупу или Володос.
– Съвсем скоро излезе вашият най-нов албум „Рахманинов за двама“ („Rachmaninoff for two“) – заедно с вашия ученик Даниил Трифонов, а първите ви записи за Deutsche Grammophon също са с Рахманинов. Казвали сте, че каквото и друго да свирите, неговата музика винаги стои в сърцето ви. Откъде идва тази страст към Рахманинов?
Бях на 11-12 години, когато започнах да се уморявам от пианото – период на бунт, който наистина разстрои родителите ми. Баща ми ми подари запис на Втория клавирен концерт на Рахманинов и той напълно ме плени. Оттогава никога не съм оставял пианото. Буквално поглъщах партитурата, въпреки че все още беше твърде трудна за мен! Но исках да се докосна до тази творба и оттогава живея с нея. И други са имали подобни силни преживявания, включително двама от моите учители – Лев Власенко и Вера Горностаева. Горностаева е била млада евакуирана жена, намерила убежище в Сибир, когато късно през нощта била събудена от звуци, идващи от радиото. Някой слушал излъчването от Съединените щати на концерт на самия Рахманинов, който свирел Втория си концерт с оркестъра на Филаделфия. Тя се приближила като насън и стояла половин час на ледената земя, напълно завладяна от музиката. На следващия ден се разболява от студа и оттогава страдала от хронични здравословни проблеми. Но благодарение именно на Втория концерт тя става пианистка. Това произведение сякаш ни казва, че животът може да започне отново, че имаме втори шанс. Рахманинов също е преоткрил живота си наново по този начин.
– Освен Рахманинов, Бетовен също означава много за всеки пианист, а в София вие ще свирите Първия му концерт за пиано. Каква е вашата история по отношение на този концерт и как усещате изобщо музиката на Бетовен?
Има една поговорка, според която не всеки музикант вярва в Бог, но всеки музикант вярва в Йохан Себастиан Бах. Е, и всеки пианист гледа на Бетовен като на небесен гений, който ни е дал почти всичко, за да изразим пълната гама от човешки емоции през живота на всеки човек със средствата на нашия инструмент. За мен неговият Първи клавирен концерт е вечен извор на младост, музикален еквивалент на свежа градина през пролетта, възхваляващ радостта от живота и веселия, младежки апетит за живот. Тази музика казва: Всичките ти мечти ще се сбъднат, няма нищо, което да не можеш да постигнеш в живота, всичко изглежда възможно. Това чувство може да трае само за кратък период от живота на човека, но моята собствена любов към пролетния сезон има много общо с това, а това обяснява и голяма част от дълбоката връзка, която изпитвам с Рахманинов, но също така и с Шуман и Шуберт, и по-точно с Бетовен. В Първия му концерт вече има всички поетични съставки на неговата красива, добра душа, но тя ги съчетава с безумна експлозивност и енергия, както и със страхотно чувство за хумор. Всички тези елементи ще се върнат в средните и късните му творби, но това ниво на свежест, експлозията на любяща радост и, бих казал, увереността в красотата на живота, които Бетовен изразява в Първия си концерт, нямат аналог в нито една от по-късните му творби. Много се зарадвах, когато разбрах, че любимият концерт на Светослав Рихтер е бил именно Концерт №1 на Бетовен. Аз следвам неговия пример.
– Напоследък се посвещавате на солови рецитали с ваша собствена програма – комбинирате музика от Армения, Австрия, Франция, Германия, Унгария, Русия, Испания и Съединените щати… Такъв рецитал ви очаква скоро в Чикаго, а по-късно в Англия и Германия. Какво е предимството на соловия рецитал – напълно сам пред публиката, без поддръжката на оркестър и диригент?
Различно е, обичам и двете. Клавирният концерт е едно прекрасно преживяване на сътрудничество и приятелство между музикантите на сцената, посветено на „труда на любовта“ към красивата творба на даден композитор. Соловите рецитали предлагат възможност да се потопим дълбоко в мислите на един музикален гений, а често и на различни композитори, от различни култури и традиции, давайки възможност на изпълнителя да отведе слушателите на музикално пътешествие през различни тоналности и тонални пейзажи, различни епохи на музикално изразяване.
– Свирили сте с великолепни ваши колеги: Марта Аргерич, Евгений Кисин, Даниил Трифонов… Как бихте описали всеки от тях?
Марта, това е любовна история! В известен смисъл тя е най-важният учител в живота ми. Бях на 13 години, когато открих нейния запис на концертите на Шопен и Лист. Каква радост за живота! Каква свобода на духа и каква дързост! Трябва да разберете колко рядко се случваше това в рамките на съветската школа, в която се обучавах. Пианисти като Рихтер и Гилелс имаха огромни ценности, тези на почтеността и отдадеността. Винаги съм ги уважавал. Но само Марта знаеше как да ми вдъхне такава радост и свобода. Въпреки това зад това, което почти изглежда като небрежност, се крие дълбока пианистична интелигентност, която идва от италианската школа, наследена от Скарамуца (Винченцо Скарамуца, неин учител – бел. авт.). Това е гениалността на свиренето на Марта, тази рядка комбинация от дързост, лекота и интелигентност.
Даниил Трифонов, от друга страна, беше мой ученик, но той вече беше изключителен пианист, когато започнах да му преподавам. Да работиш с Даниил е все едно да държиш в ръцете си Виенската филхармония. Все пак исках той да задълбочи подхода си към инструмента – как да го докосва физически, как да се потопи в звука. Днес отношенията ни вече не са отношения между учител и ученик, а между двама музиканти, които си говорят с уважение и честност. Така се развиваме. Когато за първи път свирихме в дует, започнахме с Пепеляшка на Прокофиев, транскрибирана от моя учител Михаил Плетньов. Оттогава насам репертоарът ни бързо нарасна. Сюитите на Рахманинов ни съпровождаха дълго време, преди да ги запишем.
– А как бихте описали диригента Боян Виденов, с когото ще се представите в България?
Боян Виденов е изключително талантлив диригент и прекрасен човек, когото много обичам. Няма значение каква музика изпълняваме заедно – винаги имам чувството, че баща му, този невероятен оперен певец (Любомир Виденов, бел. авт.) му е предал дълбокото усещане, че всяка музика, независимо дали идва от симфоничен оркестър или от инструмент като пианото, в крайна сметка цели да подражава на човешкия глас. Боян Виденов умее да накара оркестъра да пее заедно с мен на пианото, а това е най-прекрасното нещо, което може да се случи на един пианист.
Интервю на Юра Трошанова в превод на Димитър Московски
***