Минчо Минчев: „Връщам се там, където никога не съм отсъствал“
Разговор с големия български цигулар, завърнал се вече в България
18 юни 2024 г.
След повече от три десетилетия в Германия, един от най-прославените български музиканти, когото публиката не е спирала да цени и обича, се завърна в родината си. Цигуларят Минчо Минчев вече е в България, с която никога не е прекъсвал връзката си за изминалите 33 години. Преподава в град Есен още от 1990 г., като професор по цигулка в Университета по изкуствата Фолкванг, изнася и майсторски класове из целия свят – Мексико, Куба, Турция, Гърция, Северна Македония, Словакия, Япония, Южна Корея, Австралия. И, разбира се, в България – обучавал е десетки млади цигулари в Аркутино, Созопол, на международните фестивали Варненско лято и Мартенски музиканти дни в Русе. Някога цигуларят бе сред първите български ученици на прочутия проф. Ифра Нийман (1923–2003) в Гилдхол скул в Лондон, а по-късно, когато самият той стана и педагог, не прекъсна блестящата си концертна дейност. Минчо Минчев беше солист на оркестри като Лондонската филхармония, Лондонския симфоничен оркестър, London Mozart Players, Оркестъра на BBC в Лондон, Академията St. Martin in the Fields, St. Goldsmith Orchestra, Радиооркестъра на Романска Швейцария, Оркестъра на Московското радио и телевизия, Букурещката филхармония „Джордже Енеску“, Амстердамския симфоничен оркестър, Дрезденската филхармония и др. Само преди няколко месеца го видяхме отново и на българска сцена – в Новогодишния музикален фестивал в НДК с Фестивалния симфоничен оркестър, под диригентството на маестро Емил Табаков, а малко по-късно и във Варна.
Минчо Минчев даде пространно интервю за радио Класик А в предаването „Съботно кафе“ с Радостина Узунова. Споделяйки изключителни моменти от превъзходната си кариера и преподавателска работа, той говори за конкурсите, открили му големите сцени и за инструментите, които е имал шанса да държи в ръцете си. Музикантът има фонд „Цигулките на Минчо Минчев“ – инструменти, които предоставя на млади цигулари, след прослушване по време на Лятната академия на Варненско лято. А преди 22 години именно той се оказа в основата на създаването на Оркестър „Кантус Фирмус“, за чието начало също разказва. Дълбоко благодарен на съпругата си, с която са заедно над 40 години, сега вече разполага с много повече време, за да се наслаждава на своето семейството и да опознава България, за чиито забележителности все не е имал време.
През 2002 г. по време на фестивала Мартенски музикални дни в Русе Минчо Минчев заедно с британския челист Робърт Коен създадоха Академия за оркестър, която след това прерасна в един от познатите днешни оркестрови ансамбли на България – Оркестър на Класик ФМ, а днес преименуван на Оркестър „Кантус Фирмус“. „На този оркестър двамата сме съсъздателите му, защото след концерта му в Русе, го направихме и в София, в зала „България“. И Васко Димитров каза: Имаш ли нещо против този оркестър да ми го дадеш? (смее се) Той нито беше мой, нито на Робърт, но някак си стана съвсем спонтанно с много ентусиазъм и много радост! С много желание от тези млади хора, които попаднаха в тая селекция и продължиха да съществуват. Но другото, което е страшно важно е, че този оркестър всъщност помогна за развитието на тези млади хора… И това ядро се разрасна до един прекрасен оркестър!“ Когато говори за безценния опит, който музикантите трупат в оркестъра с различните големи гостуващи солисти, си спомня думи на знаменития цигулар Хенрик Шеринг (1918–1988), който му казва: „Най-важното нещо са репетициите“, защото тогава се раждат идеите и тогава се пробват.
Дали конкурсите са онова необходимо изпитание пред един млад музикант, през което обезателно трябва да се премине? За Минчо Минчев те са „оня подиум, който ти позволява да бъдеш забелязан – забелязан от импресарио, от институции, които биха могли да се заинтересуват и да те поканят да направиш един компактдиск или интервюта, които ти дават едно представяне в много по-широки рамки и измерения, за да знаят за теб. А като знаят за теб и какво си постигнал, те канят за концерти и тия концерти от тук нататък трябва да са кой от кой по-добър и по-успешен“. Неговият личен най-висок „подиум“, разтворил нови врати пред кариерата му, е конкурсът „Карл Флеш“ през 1974 г. в Лондон, където получава няколко награди. Резултатът: „Имах един списък от 20-тина ангажимента с най-добрите английски оркестри и не само, също и рецитали. И разбира се, с най-големия импресарио Harold Holt Ltd. (сега Askonas Holt, бел. ред.), който ме взе в листата на цигуларите – с Йехуди Менухин, с Ицхак Пърлман, Пинкас Цукерман, Ида Хендъл, Исак Щерн, да не продължавам нататък… И така попадаш в едно обкръжение на мечтите си, даже може би и не съм мечтал да бъда сред тях, но съм бил“.
„Да не бързаш за никъде, да не се притесняваш… “ За какво ще има повече време сега Минчо Минчев, след завръщането си в България, чуйте в целия разговор на Радостина Узунова с маестрото!
Интервю с Минчо Минчев:
Над публикацията работи Юра Трошанова