Фестивалът Алегра продължава с концерта МОЦАРТ & БРУХ

Тази вечер, обединени около проф. Борис Гарлицки
17 юли 2024 г.
Тази вечер в програмата на Фестивал Алегра: от 19:00 ч. в Централния военен клуб публиката посреща проф. Борис Гарлицки, лауреат на конкурса „Паганини“ и дългогодишен концертмайстор на Лондонската филхармония. Заедно със звездите на фестивала той ще излезе на сцената за изпълнението на концерта „Моцарт & Брух“. Партньори на Борис Гарлицки ще бъдат: Елена Гарлицки – пиано, Йокю Джанполант – виола, Симоне Грамалия – виола, Константин Хайдрих – виолончело и Петър Найденов – контрабас. „Харизмата на Гарлицки е крещящо очевидна. И как още! Първа цигулка с такова внушително присъствие е благословия за всеки ансамбъл”, пише за Гарлицки френската преса. А тази харизма, без съмнение и категорично, ще бъде допълнена от необикновеното изпълнение на пиано на Елена Гарлицки – богато, сияйно, дълбоко, вълнуващо, страстно и деликатно. Хармоничните отношения на партньорите в живота създават хармонична среда и с колегите им на сцената.
В концертната програма на 17 юли: Волфганг Амадеус Моцарт (1756–1791) – Клавирен квартет в ми-бемол мажор, K.493 и Макс Брух (1838–1920) – Струнен октет си-бемол мажор, оp. Posth.

„Борис Гарлицки е изключително динамичен и гъвкав музикант, отличаващ се с висока интелигентност, с великолепно закръглен тон и солидна техника… Концертмайстор на Лондонската филхармония, г-н Гарлицки е от нивото на всеки такъв в най-добрите световни оркестри, като Ню Йорк, Виена, Берлин и др., и може да играе изключителна роля във всички водещи международни оркестри.” Това са думи на Курт Мазур, един от най-големите диригенти на 20-ти век, с когото Борис Гарлицки работи дълги години. И все пак, казаното от маестро Мазур улавя само част от музикалното богатство на цигуларя. През 1982 г. Борис Гарлицки печели в Италия конкурса „Паганини“ и започва солова кариера. Оттогава той свири с London Philharmonic Orchestra, Vienna Radio Orchestra, Chamber Orchestra of Philadelphia, а също и Giuseppe Verdi Orchestra от Милано, British Orchestra of the Age of Enlightenment и много други. „Интензивността и непреодолимата сила на убеждение, показани с цялото майсторство на Борис Гарлицки, са достойни за първия изпълнител на творбата – Давид Ойстрах“, коментира Lyon Figaro по повод негова интерпретация на Шостакович с Националния оркестър на Лион.

Проф. Гарлицки е активен участник в няколко международни музикални фестивала. Редовно участва в Pablo Casals Festival във Франция, Mostly Mozart в Ню Йорк, London Proms, Schleswig-Holstein Music Festival и Gidon Kremer’s Chamber Music Festival (Локенхаус, Австрия). Освен това той свири за BBC, Radio France, както и за редица радиостанции в Италия, Русия и Съединените щати. Записвал е за RCA, Naxos, Chandos и Polymnie. Гарлицки е изключителен камерен музикант и член на Hermitage String Trio, ансамбъл възхваляван от критиката. Сред партньорите му са Пинкас Цукерман, Гидон Кремер, Марта Аргерич, Ане-Софи Мутер, Вадим Репин, Трулс Мьорк, Мария-Жоао Пиреш. Не на последно място, г-н Гарлицки е толкова популярен сред колегите си и заради дружелюбния си характер.
Роден в Русия, г-н Гарлицки получава първите си уроци по музика от баща си, автор на популярния учебник за млади цигулари „Стъпка по стъпка“. Учи при професор Янкелевич в Московската консерватория, а след това работи като концертмайстор на „Московски виртуози“ и London Symphony Orchestra, Covent Garden Opera House, Vienna ORF Simphonieorchestеr Hamburg Philharmonic и много други.
Днес г-н Гарлицки посвещава голяма част от времето си на преподаването. Води катедри в два изключителни музикални института, Conservatoire National Supérieur de Paris и Folkwang Universität der Künste (Есен, Германия). Освен това, всяка година г-н Гарлицки провежда майсторски класове в най-известните музикални институции, включително Curtis Institute във Филаделфия, Peabody Conservatory в Балтимор, Hanns Eisler Musikhochschule в Берлин и Kronberg Academy.
Родена в Русия, Елена Гарлицки учи в Централното музикално училище към Консерваторията. Дипломира се в Музикално-педагогическата академия „Гнесини“ (с докторат) при професорите А. Йохелес (пиано) и В. Берлински – челист и основател на квартет „Бородин“ (камерна музика). Елена Гарлицки има в репертоара си повечето големи творби за цигулка и пиано, клавирно трио и квартет и ги изпълнява по Русия, Европа и САЩ. Лондонският филхармоничен оркестър кани артистката да участва в концертните цикли „Chamber Contrasts“ във Уигмор Хол между 2006 и 2009.
Кариерата и на камерен изпълнител се обогатява и от признанието като чембалистка, когато заедно с New European Strings Orchestra изпълнява Соната за цигулка, чембало и камерен оркестър от Шнитке в залата на Виенския Музикферайн. Елена Гарлицки участва и като солист на ред международни фестивала; изпълненията и са излъчвани нееднократно по BBC, музикалните програми на Московското радио, Radio France. Пианистката е член на клавирно трио „Гарлицки“. Заедно с Борис Гарлицки тя прави звукозаписна премиера на непознатата цигулкова соната от руския диригент и композитор от ХХ век Исй Добровен (бил за кратко главен диригент и на Софийската опера).

Освен оркестровата си кариера, през зимния семестър 2023/2024 г. тя започва да преподава като професор по виола в Музикалния университет в Щутгарт. Йокю Джанполат-Раст развива своя музикален профил като виолистка чрез свирене с множество известни оркестри като Симфоничния оркестър на Баварското радио, Гевандхаус Лайпциг, Симфоничния оркестър на MDR, Симфоничния оркестър на WDR и др, под палката на сър Саймън Ратъл, Даниел Баренбойм, Кристиан Тилеман, Кирил Петренко, Даниел Хардинг, Франсоа-Ксавие Рот, Кристиан Бломстед, Андрис Нелсонс.
Акценти от нейната музикална кариера като солистка включват нейните дебюти с Gürzenich Orchestra, Izmir Symphony Orchestra, KODA Chamber Orchestra, Adana Symphony Orchestra, с концерта за виола на Уилям Уолтън, Arpeggione от Шуберт, C.M. Andante e Rondo на Фон Вебер и Симфония Концертанте на В. А. Моцарт. Тя също така е страстна изпълнителка на камерната музика, в тази област тя записа диск (Wolga-Quintet на Мария Бах) и също така свири с артисти като Жан-Гиен Кейрас и Табеа Цимерман. Йокю Джанполат-Раст свири с модерна виола от Тобиас Зайдъл и с лък на Клаус Грюкне.

Като член-основател на Quartetto di Cremona, основан през 2000 г., Грамалия е страстно отдаден на камерната музика и си сътрудничи с множество артисти, включително Антонио Менесес, Лорънс Дътън, Мигел да Силва, Джейми Уолтън, Екарт Рунге, Кирил Злотников, Джовани Солима, Тил Фелнер, Дейвид Шифрин, Струнния квартет на Павел Хаас и Струнния квартет на Емерсън и свири в най-престижните концертни зали в света (между които, Lincoln Center в Ню Йорк, Konzerthaus в Берлин, Wigmore Hall в Лондон, Concertgebouw в Амстердам, Санта Сесилия, NCPA Пекин, Salle Gaveau в Париж и Teatro Colon в Буенос Айрес).
От 2012 г. свири в дуо с китариста Луиджи Атадемо, с когото наскоро записа албум, посветен на творчеството на Николо Паганини, който беше много добре приет от критиката. Той включва собствените транскрипции на Грамалия на шестте оп. 2 сонати, прочутата Sonata Concertata и оригиналната версия на Sonata per la Gran Viola, която също е изпълнявал с множество оркестри. Неговият камерен и солов репертоар варира от Бах до ХХ век, с особен акцент върху съвременната музика. Записвал е за звукозаписните компании Decca, Audite (Echo Prize 2017, ICMA 2018) и Brilliant, както като солист, така и с Quartetto di Cremona. Неговите изпълнения се излъчват редовно по големи радиостанции по света (ABC, BBC, Rai Radio 3, Deutschland Radio, WQXR New York).Той е член на факултета по програма за струнен квартет в Accademia Walter Stauffer в Кремона, както и преподавател по виола и струнен квартет в Music With Masters, летен майсторски клас, на който той е основател и артистичен директор.
Редовно е канен да провежда майсторски класове по целия свят. В допълнение към преподавателската си дейност, той е силно посветен на подкрепата на млади музиканти, по-специално млади струнни квартети, струнни триа и пиано квартети и триа, чрез международната инициатива „Le Dimore del Quartetto“. Той е артистичен директор на проекта и е избрал за участници над деветдесет млади ансамбъла от цял свят. Той е и артистичен директор на Международната награда за камерна музика и майсторския клас “Филипо Никозия”.
Журира в международни конкурси за струнен квартет и камерна музика (включително Premio Paolo Borciani, Concorso Gianni Bergamo, Premio Trio di Trieste). Също така е бил ангажиран в Консерваторията „Николо Паганини“ в Генуа, като член на факултета по виола и камерна музика, както и в Консерваторията „Пери“ в Реджо Емилия. В момента преподава камерна музика за струнни инструменти в Консерваторията „N.Piccinni” в Бари. Свири на виола от Дж. Тораци от около 1680 г., предоставена му от Kulturfonds Peter Eckes (Германия). Той е първият и единствен италиански виолист, който свири на виола на Страдивариус „Паганини“ за продължителен период, със съдействието на Nippon Music Foundation (Токио).
От 2006 г. до 2009 г. Константин Хайдрих преподава в Hochschule für Musik “Carl Maria von Weber” Dresden и е артистичен съветник и лектор в рамките на Международната лятна академия за камерна музика. Член е на борда на дружеството Paul Hindemith в Берлин и на работната група по немска камерна музика „Jugend musiziert“. Константин Хайдрих ръководи заедно с колегата си Markus Groh “Crescendo”- музикалния фетсивал на the UdK Berlin. Негови ученици са носители на международни награди, членове на Karajan Academy of the Berlin Philharmonic, Orchestra Academy of the German Opera и заемат водещи позиции в реномирани оркестри .
Той е основателят и артистичният директор на Фестивал и Академия Алегра.
ВИЖТЕ ОЩЕ: Интервю с двигателите на Фестивал и Академия Алегра – контрабасистът Петър Найденов и неговата сестра Мария Абрашева