Брус Лиу продължава френската вълна в дискографията си с Ерик Сати

ПРЕМИЕРА В ЕФИРА

29 юли 2024 г.

Големият победител от Международния клавирен конкурс „Шопен“ през 2021 г. – пианистът Брус Лиу отново привлича вниманието с интересна френска програма. След като дългоочакваният му дебютен студиен албум бе издаден от Deutsche Grammophon през ноември 2023 г., а малко по-късно радио Класик А го представи за българската аудитория, сега колекцията от френски автори бива обогатена с още едно име – на композитора Ерик Сати (1866–1925). Албумът на Брус Лиу бе посветен на „еволюцията на клавирната музика във Франция между XVIII и началото на XX век“, по описанието на издателите, и избраните автори бяха Жан-Филип Рамо (1683–1764), Шарл-Валантен Алкан (1813–1888) и Морис Равел (1875–1937), чиято музика бе събрана под заглавието „Вълни“ („Waves“). А сега, като продължение на същия албум, френската „вълна“ на дълбоко свързания с Париж Брус Лиу е обогатена само с пиеси на Ерик Сати, един специфичен композитор с несъмнен принос към клавирната музика на Франция.

Deutsche Grammophon предлага албума „Waves: Music by Satie“ („Вълни – музика от Сати“) под формата на грамофонна плоча и като луксозно дигитално лимитирано издание, което се появи на музикалния пазар в края на юни 2024 г. Тук са събрани шест кратки композиции на френския автор, познати под ексцентричното име Гносиени. Интересното в случая е, че шестте Гносиени са представени в две версии – в запис на роял и в изпълнение на пиано и така всяка от клавирните пиеси получава своята двойна интерпретация.

Ерик Сати е известен със странните заглавия, които сам измисля за творбите си. Композитор предимно на клавирна музика, в началото на ХХ век той привлича голям интерес към личността си и мнозина негови млади колеги са силно повлияни от идеите му. Неговите Гносиени (Gnossiennes), записани тук, са шест семпли (само на пръв поглед) и кратки произведения за соло пиано, които той пише между 1890 и 1897 г. Вдъхновени са от импресионистичния му и мистичен период и следват предишните три Гимнопедии (Gymnopédies), които създава през 1888 г. Също така, Сати изпитва известно влияние и от източната музика, която чува на Парижкото изложение през 1889 г., което обяснява някои неочаквани ориенталски нотки в неговите Гносиени.

„Брус Лиу, който е роден в Париж, създава два различни, но еднакво завладяващи звукови свята с версиите си за роял и пиано – от по-богатите тонове на рояла до по-интимните, приглушени звуци на пианото. И двете версии улавят чистотата и сдържаността на стила на Сати“, описва продукцията Deutsche Grammophon.

Новите записите на китайско-канадския пианист Брус Лиу с пиесите на Ерик Сати бяха издадени точно в навечерието на елиминационната фаза на Европейското първенство по футбол през 2024, когато изкуството му стана част от саундтрака на шампионата. Колкото и да е погълнат от кариерата си, оказва се, че Лиу е запален и по спорта – през август миналата година той свири на ежегодното събитие на УЕФА за откриване на европейския клубен футболен сезон в Монте Карло, а наскоро записа специална версия на „Fire” (Огън) – официалният химн на EURO 2024, продуцирана от италианското трио Meduza:

„Когато свиря, забравям всичко останало на света. Музиката има силата да ми помогне да изчистя душата си”, казва пианистът.

ПРЕМИЕРА В ЕФИРА: тази седмица слушайте по радио Класик А музиката на Ерик Сати в новите записи на Брус Лиу – всеки делник от 14:00 ч. на 88MHz!