Елена Башкирова отмени Йерусалимския камерен фестивал от съображения за сигурност
„Надяваме се на по-добри времена“, написа екипът на фестивала
28 август 2024 г.
Международният фестивал за камерна музика в Йерусалим на Елена Башкирова бе отменен буквално в навечерието на предстоящото му 27-мо издание. Отмяната на концертите се е наложила от съображения за сигурност и заради затруднения в организацията, свързани с усложнената обстановка в региона и особено след последния масиран обстрел над Израел от страна на „Хизбула“ в неделя сутринта.
„Основната причина е настоящата ситуация със сигурността и фактът, че всички европейски авиокомпании и по-конкретно Lufthansa Group обявиха…, че отмяната на полетите ще се очаква още няколко седмици. В тази ситуация повечето от артистите няма да могат да дойдат през следващата седмица и да участват във фестивала“, съобщи фестивалът във Фейсбук страницата си и на своя уебсайт. „Надяваме се на по-добри времена“, написаха организаторите.
Във фестивала трябваше да участва българската пианистка Пламена Мангова, ученичка на уважавания клавирен педагог Дмитрий Башкиров (1931–2021, баща на Елена Башкирова), която е редовен гост на камерния форум в Йерусалим.
„Тази година празнуваме ансамбъла квинтет в неговите многобройни форми, независимо дали само за струнни, комбинации от струнни с други инструменти или пък духови ансамбли с пиано. Чрез някои от великите произведения в този жанр от композитори като Моцарт, Бетовен, Брамс, Брукнер и Шнитке ще изследваме богатата и разнообразна звучност на различни състави от пет инструмента. В допълнение, почти всеки концерт ще включва и песен. Със списък от изключителни инструменталисти и певци, ние приветстваме не само вече познати приятели, но и нови лица“. Така Елена Башкирова беше представила по-рано концепцията си, още преди Фестивалът за камерна музика в Йерусалим да бъде отменен.
Наскоро пианистката сподели пред The Jerusalem Post, че предстоящото издание е „предназначено да повдигне духа и да възвиси душите“, а преди близо 27 години всичко е започнало като „експеримент, който се получи чудесно.“ Как протича фестивалът и кое остава срито от публиката, разказва самата тя: „Поради натоварените графици, ние имаме малко време за репетиции преди концертите. Следователно, нашето музициране се случва по начин, който музикантите наричат „в реално време“. Това е приятна за слушане музика, а ансамблите съчетават по-възрастни и опитни музиканти с по-млади артисти, което пък дава една прекрасна възможност за свирене, учене и споделяне“.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Юра Трошанова