В ДЕНЯ НА МУЗИКАТА
Памет за Марта Деянова и Стойка Миланова
1 октомври 2024 г.
Денят, когато винаги говорим с по-особено отношение към музиката, е днешният Първи октомври – празникът на тоновото изкуство, който се отбелязва на повечето места по света. Има европейски страни, които са приели 22 ноември за подобна почит към музиката, във Франция това е 21 юни, а за някои в Южна Америка – 10 октомври. Когато и да бъде чествана, важни са хората, които я сътворяват и думите, които я описват, а личност от ранга на Йехуди Менухин беше дал може би най-точното й определение: „Музиката създава ред от хаоса“…
За България обаче, тази година празникът носи различен оттенък, заради скорошната загуба на две големи имена от поколението български инструменталисти, стъпили смело на световния подиум: Марта Деянова (1947–2024) и Стойка Миланова (1945–2024). Макар и по различен начин, животът и на двете се преплита с влиятелната фигура на легендарния цигулар и общественик – създателят на идеята за Международен ден на музиката.

Йехуди Менухин (1916 –1999) е в основата на въвеждането на Международния ден на музиката в календара още от 1975 г. Като един от големите авторитети в света, по това време именно той ръководи Международния съвет за музика към ЮНЕСКО. И когато през 1969 г. чува една млада българска пианистка, маестрото написва: „Пожелавам на Марта Деянова международната кариера, която тя толкова много заслужава!“ Тогава едва 22-годишна, тя печели I-ва награда на първата Международна трибуна за млади изпълнители в Париж, организирана от ЮНЕСКО, с председател на журито самият Менухин. Тя вече има Златен медал от Международния конкурс „Бузони“ в Италия през 1965 г., а малко по-късно, друг знаменит цигулар също ще се произнесе за таланта й: „Марта Деянова е наистина изключителна пианистка. Нейните качества на инструменталист и музикант я поставят на най-високото ниво на световния пианизъм“ – Хенрик Шеринг (1918–1988).
Ето няколко кратки цитата от оценката за нивото на нейната работа през годините, публикувани от компанията: „Българката Марта Даянова, позната ни от предишни записи за Nimbus със Скрябин и Шостакович прелюдии, впечатлява с една изключителна, всеобхватна техника“ – по повод 24 Прелюдии на Рахманинов през 1987 г. А когато по-рано излизат споменатите прелюдии от Скрябин и Шостакович, се говори за „превъзходно дръзко и импровизационно бляскаво“ изпълнение – „Това е такъв запис, който може и трябва да придобие класически статут!“ За интерпретациите й на Шубертовите сонати, дори е сравнявана с Рихтер: „Марта Деянова… подобно на Рихтер прави изпълненията си с голяма достоверност – музиката се разкрива такава, каквато е“. А в средата на 90-те, когато Nimbus Records издава всички клавирни сонати на Моцарт с нейния почерк, за BBC Music Magazine това е „изпълнение на истинското майсторство…“
„Имах чудесно артистично сътрудничество с Йехуди Менухин, който ме посъветва да присъствам на Международния конкурс за цигулари „Карл Флеш“ в Англия, където спечелих първата награда през 1970 г.“, са думи на Стойка Миланова, които тя бе споделила в интервю за БНР. А още преди победата й на този конкурс, през 1968 г. тя има шанса да си партнира с прочутия музикант на Фестивала в Бат.

Тази година проф. Миланова, заедно с проф. Минчо Минчев върнаха обратно на държавата цигулките, на които са музицирали десетилетия наред. Нейният ценен инструмент „Гуарнери“ от 1733 г. бе предаден в ръцете на младата Лия Петрова, която само преди няколко дни написа емоционални думи с благодарност и тъга: „С нейната кончина ние се прощаваме с един от най-великите цигулари на нашето време. Стойка Миланова беше не просто музикант – нейните записи за мен са пример за велико музикално майсторство, чиято страст и посвещение вдъхновяваха не само мен, но и безброй млади таланти по пътя им към усъвършенстването. Наследяването на нейната цигулка представлява огромна отговорност – не само да поддържам живо нейното наследство, но и да продължа да разпалвам пламъка на този инструмент с нейната отдаденост“.
Честит Международен ден на музиката!
Юра Трошанова