Израелската филхармония отмени откриването на сезона си

Максим Венгеров трябваше да е солист

8 октомври 2024 г.

„Ще открием предстоящия сезон точно една година след събитията от 7 октомври, когато животът на всички ни се промени. От основаването на Държавата Израел, нашият оркестър е неразделна част от израелската културна сцена, преминавайки през национални кризи, войни, политически катаклизми и дори пандемия. Като всички наши съграждани, и ние в оркестъра смятаме, че Израел никога не е преживявал нещо подобно на събитията от 7 октомври и последвалата война, а и не е имало нищо, което да ни подготви как да се справим с това“.

Тези думи стоят на сайта на Израелската филхармония във връзка с откриването на новия 88-ми сезон на оркестъра. Концертът трябваше да се състои тази вечер в Културния център на Тел Авив, но поради непредвидимата обстановка бе отложен за след 18 октомври 2024 г. Максим Венгеров бе поканен да свири под палката на музикалния директор Лахав Шани, изпълнявайки Концерта за цигулка в ми минор от Менделсон, а оркестърът да продължи вечерта със Симфония № 6 „Трагична“ от Малер. Според предварителния афиш, в следващи програми (в Аудиториума на Хайфа и в Йерусалимския театър) трябваше да звучат и нови произведения, специално композирани за хората, които все още остават в плен в Газа. Очакваше се новият сезон да бъде открит в по-нормализирана обстановка, за разлика от преди година, когато откриващият концерт премина под формата на телевизионна продукция с празни места за публиката – „заети“ от снимките на над двеста заложници, пленени от Хамас.

Миналогодишното откриване на сезона, ноември 2023 г., източник: aurora-israel.co.il

Верен приятел на Израелския филхармоничен оркестър, Максим Венгеров неведнъж е засвидетелствал привързаността си към музикантите. През декември миналата година той изнесе два специални концерта в Тел Авив в рамките на един ден, представяйки Цигулковия концерт на Сибелиус, отново с диригента Лахав Шани. Прочутият цигулар ги обяви като „знак на солидарност и подкрепа“ и написа във Фейсбук: „Нека музиката бъде молитва за всички невинни хора, които вече не са с нас! Каква трагедия! Чудесно е да работиш с Израелската филхармония и нейния музикален директор Лахав Шани“. 

Максим Венгеров с жълта лентичка на цигулката си и Израелската филхармония с дир. Лахав Шани, декември 2023 г., photo: Lili Segal / източник: slippedisc.com

Той излезе на сцената с жълта лентичка на цигулката си – в знак на съпричастност към отвлечените израелски граждани, а за финал изпълни на бис символната главна тема от филма „Списъкът на Шиндлер“ на Джон Уилямс. Фрагмент от репетицията с оркестъра, когато изпълняват концерта на Сибелиус, музикантът качи в профила си в социалната мрежа, придружен от думите: „В Израел, с кратко послание в знак на солидарност за подкрепа и свирейки в Тел Авив“.

Той излезе на сцената с жълта лентичка на цигулката си – в знак на съпричастност към отвлечените израелски граждани, а за финал изпълни на бис символната главна тема от филма „Списъкът на Шиндлер“ от Джон Уилямс. Фрагмент от репетицията с оркестъра, когато изпълняват концерта на Сибелиус, музикантът качи в профила си в социалната мрежа, придружен от думите: „В Израел, с кратко послание в знак на солидарност за подкрепа и свирейки в Тел Авив“.

Израелската филхармония има близо 90-годишна история и е оркестър – връстник на знаменития Зубин Мета, който остава начело на състава повече от половин век и бе титулуван като пожизнен негов музикален директор още през 1981 г. Създаден през 1936 г. най-напред като Палестински оркестър, ансамбълът изнася първия си концерт под диригентството на Артуро Тосканини (1867–1957). Поканен е от цигуларя Бронислав Хуберман (1882–1947), заради чиито усилия начинанието да се сформира подобен оркестър се е оказало възможно.

Палестинският оркестър (днес Израелската филхармония), източник: jewishrenaissance.org.uk

Този период е красноречиво описан в архивите на Израелската филхармония: „Големият еврейски цигулар и музикант от полски произход Бронислав Хуберман, който предвиди Холокоста, убеди 75 еврейски музиканти от главните европейски оркестри да имигрират в Палестина, създавайки това, което той нарече „материализиране на ционистката култура в отечеството“ върху пясъчните дюни на Тел Авив… Тосканини изостави своя прочут Оркестър на NBC за няколко седмици, „за да окаже бащинска грижа на новороденото“. Великият Маестро, който преди това е избягал от възхода на фашизма в родината си Италия, каза: „Правя това за човечеството…“ А когато в края на 40-те години се ражда Държавата Израел, „оркестърът променя името си на Израелски филхармоничен оркестър и веднага става неразделна част от живота на еврейската нация, възродена в древната си земя“.
В следващите години редица именити артисти започват да се идентифицират с Израел чрез връзките си с оркестъра и сред тях са всъщност някои от най-големите музиканти на ХХ век: диригентите Сергей Кусевицки, Игор Маркевич, Серджу Челибидаке, Паул Клецки, Ференц Фричай, Карло Мария Джулини, Ленард Бърнстейн; цигуларите Яша Хайфец, Йехуди Менухин, Натан Милщайн, Исак Щерн, Зино Франческати; пианистите Артур Рубинщайн и Клаудио Арау; челистът Пол Тортелие и още много, много други.

ВИЖТЕ ОЩЕ: