Нов запис възражда инструменталната музика на Франческо Чилеа
22 октомври 2024 г.
Светът е свикнал да възприема Италия като родината на операта, но нейното инструментално наследство далеч не отстъпва на този най-популярен образ на страната. Верди, Белини, Пучини и още мнозина от най-великите оперни имена на Италия също са били привлечени от идеята да пишат музика без човешки глас и сценично действие. През 1982 г. Клаудио Абадо (1933–2014) дори основа Filarmonica della Scala с музиканти от Оркестъра на прочутия оперен театър „Ла Скала“ в Милано, за да отдаде дължимото на симфоничния репертоар и преди всичко – на италианския. А камерният оркестър „Виртуозите на Миланската Ла Скала“ (I virtuosi del Teatro alla Scala), гостувал неведнъж у нас, съществува със своя специална мисия – да показва по-непознатото инструментално лице на италианската музикална култура.
Повече от година съставът се е посветил на Франческо Чилеа (1866–1950) и негови композиции, които не са предназначени за оперната сцена. Известен най-вече с оперите си „Арлезианката“ и „Адриана Лекуврьор“, статутът на Чилеа действително го поставя в редицата на оперните композитори – майстори на веризма. Но съвсем скоро „Виртуозите на Миланската Ла Скала“ го представиха пред света и в една различна светлина – за първи път бяха записани непубликувани досега инструментални произведения на автора (за Brilliant Classics). Записите излязоха през септември 2024 г. и съдържат: Сюита в ми мажор за цигулка и оркестър (оркестрирана през 1946 г. и базирана върху негова Сюита за цигулка и пиано), Малка сюита за чело и оркестър (1931 г., по-близка до френската музика от същия период) и аранжимент, който самият Чилеа е направил върху бароков италиански концерт от 1737 г. – Концерт за виолончело в ре мажор от композитора Леонардо Лео (1694–1744). Като солисти участват челистът Енрико Бронзи и цигуларят Масимо Куарта, а диригент е Филипо Арлиа.
Франческо Чилеа изоставя писането за сцената след провала на неговата опера „Глория“ през 1907 г., въпреки че авторитет като Артуро Тосканини е дирижирал премиерата. Насочва се към преподаването, но все пак не се отказва напълно от композицията и се обръща към инструменталната музика. Творбите, които „Виртуозите на Миланската Ла Скала“ започнаха да представят още в началото на 2023 г. в концерти пред публика, а сега вече записаха и за нов албум, се оказват „сред плодовете на това възродено вдъхновение“, подчертава техният издател Brilliant Classics.