Джакомо Пучини
(22 декември 1858 – 29 ноември 1924)
Композитор на месец ноември
5 ноември 2024 г.
Джакомо Пучини се ражда в Лука, старото италианско градче в красивия регион на Тоскана, на 22 декември 1858 г. Той е последният от поколенията музиканти, които за повече от столетие са доминирали в артистичния живот на града – фамилията Пучини. Тази династия ражда четири генерации италианци, отдадени на музиката, затова и младият Джакомо получава първите си уроци от своя баща Микеле, отишъл си рано. Само няколко години по-късно, след преждевременната бащина кончина, младият Пучини започва да учи цигулка в известния за времето си музикален лицей „Пачини“. По-късно там продължава и с композиция, обучаван от талантливия музикант и педагог Карло Анджелони (1834–1901). Тогава се раждат някои първи творби, сред които Меса за четири гласа – неговата дипломна работа от 1880 г. Но преди това, младият Пучини изявява дарбата си и като църковен органист и хормайстор, продължавайки традицията на своя род. Твърди се, че моментът, в който открива истинското си призвание, е дошъл през 1876 г., когато отива в близкия град Пиза, за да присъства на Вердиевата опера „Аида“. След като чува музиката, обзелото го вдъхновение е толкова силно, че решението му да предопредели живота си в полза на операта е съдбоносно!
„Всевишният Бог ме докосна с малкия си пръст и ми каза: „Пиши за театъра и само за театъра!“ И аз се подчиних на върховната му заповед“ – това съкровено признание на композитора бележи божествения миг да прозрението. Според някои, то е изказано още в детството му, но за други изследователи, думите са обвързани с 20-те години на ХХ век и неговата последна опера „Турандот“.
Животът в Милано е следващата глава от пътя на младия Пучини. Премествайки се в големия град, той започва кариера, в която е твърдо решен да се посвети изцяло на композицията, а не да преподава или да бъде изпълнител. В Консерваторията в Милано среща имена като Антонио Бацини и Амилкаре Понкиели, които стават негови учители, а през тези години на щастлива бедност, дори споделя една стая с приятеля си Пиетро Маскани (1863–1945). Създава и първата си опера, озаглавена „Вилиси“, чийто дебют получава добър отзвук през май 1884 г. Известният Джулио Рикорди (1840–1912), издателят на Верди, щом се запознава с операта не само я включва в каталога на своето издателство, но и поръчва втора оперна творба на Пучини – „Едгар“. Но тя не донася същия успех, композицията е дълга и тежка, а на премиерата през 1889 г. не постига така желания резултат.
Минават четири години и успехът отново се завръща при композитора с неговата следваща опера, а той отново ще изпита радостта от щедрия прием на публиката – премиерата на третата му опера „Манон Леско“ (1893) преминава триумфално! Благодарение на този успех, Пучини не само стабилизира финансовото си състояние, но и общественото уважение към него расте, което му дава статут на един от най-почитаните композитори на Италия.
„Бохеми“ е операта, която светът вижда и чува за първи път през 1896 г. и с това заглавие идва и още по-голямото признание за нейния автор. И двете опери, заедно с предишната „Манон Леско“, се играят премиерно на една историческа сцена – откритият още през 1740 г. Театро „Реджио“ в Торино. Това е времето, когато за първи път се срещат два музикални колоса, чието приятелство е белязано от силни спорове и трогателни завръщания – Джакомо Пучини и десетина години по-младият от него Артуро Тосканини (1867–1957). Въпреки контрастите помежду им, заради деликатната натура на Пучини сблъскваща се с властния темперамент на Тосканини, това приятелство остава задълго, макар и болезнено трудно. Тосканини дирижира премиерите на „Бохеми“, „Момичето от златния Запад“ (1910), а след разрива помежду им от 1914 г. се завръща към своя някогашен приятел, за да поеме през 1926 г. и незавършената му финална опера „Турандот“, след като композиторът вече го няма.
На върха на славата обаче, настъпва и моментът, в който следващата му опера не се приема добре. През 1904 г. се състои премиерата на „Мадам Бътерфлай“ и това първо представление се играе в Миланската „Ла Скала“ на 17 февруари. Пучини е принуден да оттегли операта, преработва я и отново я представя няколко месеца по-късно. Така на 25 май в „Театро Гранде“ в Бреша той отново има щастието да се радва на аплодисментите на публиката и одобрението на критиците.
Джакомо Пучини прави своя дебют извън Европа, представяйки операта си „Момичето от златния Запад“ в Ню Йорк на сцената на Метрополитън опера през 1910 г. Но още пет години по-рано той е приветстван и в Аржентина, където отива, за да присъства на цял фестивал с неговите опери. Американската премиера в Ню Йорк е грандиозно събитие, благодарение и на актьорския състав, който включва две изключителни звезди: Енрико Карузо (1873–1921) и Артуро Тосканини.
„Това няма да е оперета, а истинска комична опера – т.е. от много по-голям калибър“. Така мисли Пучини по повод предложението да напише оперета, на което първоначално отказва, но след това се съгласява. „Лястовичката“ е плод тъкмо на това предложение с добра финансова подплата, което той получава във Виена след завръщането си от Съединените щати. Така се ражда не оперета, а операта с името „Лястовичката“, чиято премира е изнесена през 1917 г. в Монте Карло с Тито Скипа (1889–1965) в главната мъжка роля.
В годините на Първата световна война, когато са осуетени редица негови планове, вече зрелият майстор се фокусира върху три произведения – „Мантията“, „Сестра Анджелика“ и „Джани Скики“. Така създаденият оперен Триптих с трите едноактни творби е показан за първи път пред публика в края на 1918 г., отново в първия театър на Ню Йорк – Метрополитън опера, но не предизвиква особено въодушевление.
Една от най-красивите и впоследствие най-известни тенорови арии, които някога е създал, действително звучи именно тук – тъй както и самият Пучини е предполагал, композирайки „Турандот“. Арията „Nessun dorma“ („Нека никой не спи“) се изпълнява от героя Принц Калаф, който се влюбва от пръв поглед в красивата, но ледена и кръвожадна принцеса Турандот… Тази изумителна ария отдавна е незаменима част от всеки оперен рецитал, тя е аранжирана десетки пъти в различни музикални стилове, но Лучано Павароти беше първият, който успя да я „извади от рамките на оперния свят“ и да я представи на възможно най-широка публика през 90-те години на ХХ век.
Пучини умира на 29 ноември 1924 г. в Брюксел, където се лекува от злокачествено заболяване. „Тази болка в гърлото ми не ми дава мира, въпреки че мъката е повече душевна, отколкото физическа. Отивам в Брюксел на консултация с познат специалист… Операция ли ще е? Медицинско лечение? Смъртна присъда? Не мога да продължавам така повече. А освен това, и Турандот…“ – негови думи, съхранени в архива на Кралската опера „Ла Моне“ в Брюксел. Това е театърът, който пази спомена за присъствието му още от 1909 г., когато композиторът прекарва две седмици в репетиции на „Мадам Бътерфлай“ и дори още по-рано, от есента на 1900 г., когато е присъствал на представление на своята „Бохеми“. След тъжната вест за кончината, жителите на Брюксел изпращат великия италианец в многолюдна траурна церемония по улиците на града, преди тленните му останки да отпътуват за Милано.
Пучини така и не успява да приключи работата си по „Турандот“. Затова и закъснялата премиера идва чак след неговата смърт – на 25 април 1926 г. в „Ла Скала“, Милано. Ангажиран е прочутият Тосканини, който решава да я представи само до там, докъдето завършва самата партитура на автора. И когато изпълнението стига до този момент, маестрото се обръща към публиката и обявява: „Тук Пучини завърши своята опера“. Ето защо, той отказва да продължи да дирижира по-нататък, въпреки че е признавал добре свършената работа на Франко Алфано (1875-1954) – композиторът, който завършва партитурата на „Турандот“.
Сътрудничеството на Джакомо Пучини с либретистите Джузепе Джакоза и Луиджи Илика е най-продуктивното в цялата му театрална кариера, но освен за оперната сцена, за която се е чувствал предопределен, композиторът оставя и инструментални творби. Eлегията му за струнен квартет „Хризантеми”, например, чиято продължителност е едва шест минути, е музика с дълбока емоционалност и печал. Написана още през 1890 г., тя е творение създадено само за една нощ, по признанието на самия композитор, научил за неочакваната смърт на своя добър приятел Амадео ди Савоя, бившия крал на Испания. А защо избира това заглавие? В Италия хризантемите са цветята на траура, символът на дълбоката скръб.
Джакомо Пучини си отива от света на 65-годишна възраст и за мнозина, изследващи италианската опера, той остава в историята като продължителят на делото на Джузепе Верди (1813–1901). Но за милионите почитатели, чули тази музика дори само веднъж, той е Майсторът, който прониква в душите и изтръгва сълзи от очите. За вокалното изкуство неговите арии са истински чудеса, а за драмата – съвършеният му усет към нея така и не бе достигнат от никой друг.
„Пучини 100“ е мотото, под което сега целият свят празнува делото на Джакомо Пучини – на 29 ноември се навършват 100 години от кончината на най-великия мелодик на Италия.