100 години Пиер Булез – Нюйоркската филхармония публикува свои архиви

28 март 2025 г.

Нюйоркската филхармония публикува част от своя архив, който е свързан с Пиер Булез (1925–2016), във връзка със 100-годишнината от рождението на френския композитор и диригент. Става дума за документи, които оркестърът пази от времето, когато маестрото е бил музикален директор на филхармониците – между 1971 и 1977 г. Всички материали, свързани с общата история на диригента и оркестрантите, са обработени в цифров формат и вече са достъпни в Дигиталния архив на Нюйоркската филхармония. Над 13 000 страници от времето на неговия мандат с оркестъра, включително лична кореспонденция, проекти, изследвания относно публиката и много други. Документите са ценни не само като архив, но и защото предлагат поглед към музикалните тенденции от този период и нововъведенията, които Булез прави.

Сред акцентите от колекцията, които Нюйоркската филхармония извежда на преден план, са някои ръкописни писма на Булез. Едно от тях е запечатало как той разяснява избора си на репертоар, подготвян за концерт по повод кончината на Игор Стравински през 1971 г. „Защо „Петрушка“? Стравински вписа собственото си лице в съвременната музика – тази неразтворима смес от строгост, агресия, поезия, добър хумор, фамилиарност, нежност, песимизъм и меланхолия“, пише Булез.

Нюйоркската филхармония работи по дигитализацията на своя архив от доста години, но през 2011 г. тази дейност беше подпомогната с щедро дарение от страна на Фондация „Леон Леви“ (Leon Levy Foundation). Дигитализирането на архива се ускори значително, благодарение на безвъзмездната помощ от 2,4 милиона долара и плана да бъдат обработени три милиона документа, като се започне още от 1842 г., когато е основан оркестъра. Затова днес, Дигиталният архив на филхармонията е кръстен на своите спомоществователи – Шелби Уайт, учредител на Фондацията, и самия американски инвеститор и филантроп Леон Леви (New York Philharmonic’s Shelby White & Leon Levy Digital Archive). Към настоящия момент колекцията включва повече от четири милиона страници, включително печатни програми, партитури на диригенти с техните бележки, бизнес документи и снимки. Обемът на материалите непрекъснато се разраства и архивът вече съдържа дигитализирани източници до 1978 г.

Роден на 26 март 1925 г., Пиер Булез е една от най-влиятелните фигури в музиката на ХХ век, едновременно композитор, диригент и мислител. Силен глас на новата музикална естетика, автор на статии, есета и книги на музикална тематика. Творбата, която му носи известност като композитор, е „Чукът без господар“, изпълнена в средата на 50-те в Баден-Баден, по време на Фестивала на Международното общество за съвременна музика (ISCM), а като диригент се утвърждава няколко години по-късно. Възприеман като лице на френския музикален авангард, в началото на 70-те президентът на Франция Жорж Помпиду го кани да основе и ръководи Института за изследване на съвременната музика „ИРКАМ“ (Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique, IRCAM) в Центъра „Помпиду“ в Париж. Институтът е основна база за създадения през 1976 г. пак от Булез Ensemble InterContemporain за изпълнение на съвременен репертоар.

Пиер Булез е ръководил някои от най-добрите симфонични оркестри (Оркестъра на Кливланд, Симфоничния оркестър на ВВС, постоянен гост-диригент е и на Чикагския симфоничен оркестър), многократно награждаван с високи отличия, а с Нюйоркската филхармония започва да работи през 1969 г., дирижирайки на първия си концерт Клод Дебюси, Албан Берг и Едгар Варез. Неговата интерпретация на „Пролетно тайнство“ с музикантите от Нюйоркската филхармония по същото време, е всъщност първопричината оркестърът да го ангажира като свой музикален директор.