Водещи музиканти от Литва гостуват през май в България 

Професор по цигулка и световноизвестен оркестър стават част от българския музикален живот

9 май 2025 г.

Силно музикално присъствие от Литва ще има в България през този месец – най-напред на Международния цигулков конкурс „Cantus Firmus“, а след това и в Европейския музикален фестивал. Цигуларката и изявен педагог Рута Липинайтите-Савицкене е част от журито на конкурса, а Литовският камерен оркестър ще изнесе концерт в зала „България“ на 20 май.

В София вече пристигна проф. Рута Липинайтите-Савицкене, музикант не само с изявена солова концертна дейност зад гърба си, но и с академична преподавателска кариера, с голям опит в журирането и организацията на конкурси. Тя е ръководител на Катедрата по струнни инструменти в Литовската академия за музика и театър и артистичен директор на известния Конкурс за цигулари „Яша Хайфец“ във Вилнюс. Проф. Рута Липинайтите-Савицкене е тук, за да журира в първия Международен цигулков конкурс „Cantus Firmus“, който започва днес.

„Вълнувам се да се присъединя към журито на този страхотен цигулков конкурс в София! Винаги е радост да чуя млади таланти и да бъда част от музикалното пътешествие“, сподели тя във Фейсбук.

Дълги години Рута Липинайтите бе част от един легендарен състав – „Кремерата Балтика“ (от основаването му през 1998 г. до 2014 г.) на прославения латвийски цигулар Гидон Кремер. Тя има не само оркестрова кариера, но също солистична и преподавателска. Започва да преподава най-напред в Талин (Естония) с клас по цигулка, а академичната й дейност е свързана с Естонската и Литовската академии за музика и театър. Води майсторски класове у дома в Литва, както и във Виена, Базел, Одензе, Малмьо, Гьотеборг, Талин, Рига и на още много други места. Често името й присъства в журито на реномирани цигулкови конкурси и дори над 40 нейни ученици вече са лауреати на национални и международни състезания.

Рута Липинайтите-Савицкене има специално отношение към популяризирането на музиката на своята родина. През 2020 г. чрез различни платформи в социалните мрежи тя създаде проекта си „Литовска музика за соло цигулка“ (Lithuanian music for violin solo), в който изпълнява солови цигулкови произведения и към днешна дата видеоцикълът вече наброява 24 издания. Сърцето ѝ е посветено на съвременната литовска музика, както самата тя признава и това я прави първи изпълнител на множество нови творби. Привързаността й към родната национална композиторска школа може да бъде открита в почти всяко нейно изпълнение – в репертоара, с който излиза на концерт или записва в студио.

Различни оркестри са изиграли важна роля в кариерата на Рута Липинайтите, а сред тях е и литовският ансамбъл, който очакваме скоро в София. Била е помощник-концертмайстор в Симфоничния оркестър на Щутгарт SWR, концертмайстор в състава на оркестър MusicAeterna на Теодор Куренцис, както и гост-концертмайстор в два именити балтийски състава: Eesti Sinfonietta (Естонска симфониета) и прочутия Литовски камерен оркестър, чийто концерт в Европейския музикален фестивал очакваме на 20 май.  

Все още помним гостуването на този оркестър в зала „България“ отпреди години, когато негов солист беше знаменитият челист Миша Майски, а сега музикантите идват в София с друг виртуоз – цигуларят Сергей Крилов, техен диригент и артистичен директор от 2008 г.

„Не толкова много оркестри в Европа могат да се гордеят с такова славно минало“, казва Крилов за дългата история на ансамбъла, който е основан през 1960 г. „Литовският камерен оркестър е като инструмент с най-високо качество, притежаващ отличителен звук и традиция на изпълнение. Класирам този оркестър сред лидерите в жанра“, категоричен е той. Над 100 грамофонни плочи и компактдискове със записан най-разнообразен репертоар влизат в творческата биография на музикантите, а Радио Класик А наскоро представи най-известния им албум – „Четирите годишни времена“ на Антонио Вивалди, издаден от Deutsche Grammophon. През 2024 г. излезе още един техен компактдиск, със записани произведения от Й. С. Бах.

„Искам от оркестъра това, към което се стремя и аз самият: инструментално и техническо качество на изпълнението, безкрайно търсене на нови подходи към интерпретацията, което се подхранва от дългогодишни изследвания. Вярвам, че е възможно да се постигне това, защото Литовският камерен оркестър заслужава да бъде сред десетте най-добри камерни оркестри в Европа“.

Сергей Крилов