Лия Петрова ще дебютира на BBC Proms с любим за британската публика цигулков романс

Български дебюти на фестивала BBC Proms 2025

4 юли 2025 г.

Цигуларката Лия Петрова и диригентката Деляна Лазарова ще се представят за първи път това лято на мащабния фестивал BBC Proms в Лондон. Първа ще дебютира Лия Петрова, която на 5 август ще изпълни пред британската публика едно „много английско произведение“ – Романсът за цигулка и оркестър „Издигащата се чучулига“ от Ралф Воън Уилямс. Дебютът на Деляна Лазарова ще е малко по-късно – на 10 септември, когато я очаква Втора симфония на Сергей Рахманинов, „Пролетно утро“ на Лили Буланже и Концерта за чело и оркестър № 1 на Дмитрий Шостакович с виолончелистката Анастасия Кобекина.

И в двете участия българките ще работят с реномираните оркестрови състави на ВВС: Лия Петрова като солист на Националния оркестър на Уелс, а Деляна Лазарова на пулта пред Шотландския симфоничен оркестър, на който отскоро тя е главен гост-диригент. Концертите са в Роял Албърт хол – емблематична не само за Лондон, но и за самия фестивал концертна зала. BBC Proms 2025 започва на 18 юли и завършва на 13 септември 2025 г. и този сезон събитията ще бъдат излъчвани по телевизия BBC Two и в стрийминг платформата BBC iPlayer.

Днес се спираме върху първия български дебют на BBC Proms 2025: Лия Петрова и ВВС Националния оркестър на Уелс, под диригентството на Нил Вендити

Този концерт е наречен „Велики британски класики“ („Great British Classics“) и освен музиката на Ралф Воън Уилямс са предвидени също произведения на Бенджамин Бритън, Едуард Елгар и др., включително и нова творба от съвременния композитор Джон Рутър (световна премиера – поръчка за фестивала).

„ВВС Националният оркестър на Уелс и Нил Вендити посвещават програмата си на британските пейзажи с произведения, сред които „Издигащата се чучулигата“ от Воън Уилямс и „Четири морски интерлюдии“ от „Питър Граймс“ на Бритън“, пише в програмата на BBC Proms. Тук откриваме и прочутите Вариации „Енигма“ от Едуард Елгар, а на Лия Петрова се пада честта да изпълни едно от най-характерните произведения за цялата английска музикална литература – цигулковият романс „Издигащата се чучулига“ на Ралф Воън Уилямс (1872–1958).

Написан през 1914 г., той е израз на вдъхновението, което композиторът е изпитал от поема на Джордж Мередит (1828–1909), описваща полета на една чучулига високо в небето. Птицата полита от своето гнездо и пред очите й се разстилат красивите пейзажи на английската природа… Воън Уилямс превръща тази словесна картина в музика и така се ражда тоновата творба, създадена в най-добрите традиции на английския идиличен звук. За последните 30 години този романс е бил безапелационно титулуван като пиеса „на всички времена“ и се е радвал на изключително възторжен обществен прием – било заради челните места в британските радио класации или заради силното медийно внимание към него.

Романсът „Издигащата се чучулига“ е нещо като запазена марка в репертоара на съвременните британски цигулари. Отличава се най-вече записа на Найджъл Кенеди, също на Дейвид Нолън, Дейвид Джъритс, Тасмин Литъл, Хилари Хан или на Никола Бенедети. Видеото, което шотландската цигуларка направи с тази пиеса, стана част от филма „O Thou Transcendent“ на режисьора Тони Палмър, посветен на Ралф Воън Уилямс по повод 50-годишнината от смъртта на композитора, чествана през 2008 г. Година по-късно излезе и албумът на Никола Бенедети „Fantasie“ („Фантазия“), в който тя записа отново романса. Още през 90-те радио Classic FM в Лондон я постави в своята „Зала на славата“ („Hall of Fame“), а списанието Gramophone я помести сред 100-те класически произведения – задължителни за всяка лична колекция.

С поглед назад към историята:

„Издигащата се чучулигата“ е изпълнена за първи път в лондонската зала Куинс хол през юни 1921 г. от известната тогава английска цигуларка Мари Хол (1884–1956), в съпровода на Британски симфоничен оркестър, дирижиран от Ейдриън Боулт, който е виден защитник на музиката на Ралф Воън Уилямс. След края на Първата световна война композиторът преработва творбата си, заради техническите способности на Хол и лиричния й маниер на свирене. В крайна сметка, именно нейният изпълнителски стил е оказал дълбоко влияние върху характерното звучене на този романс, познато и до днес. В музикалната история на Великобритания името на Мари Хол остава преди всичко обвързано с тази премиера, но първият запис на романса също е направен от жена. През 1928 г. английската цигуларка от немски произход Изолда Менгес (1893–1976) записва романса за His Master’s Voice с оркестър, чийто диригент е Малкълм Сарджънт.

След тази дълга предистория, Лия Петрова ще има отговорната задача да покаже своята не по-малко стойностна интерпретация пред публиката в Royal Albert Hall на 5 август, а защо не и да надмине всички очаквания!


А с поглед към предстоящия сезон, в София тази есен ще приветстваме Лия Петрова в новата концертна поредица Колекция „Страдивариус“ на „Кантус Фирмус“ и я очакваме на 17 ноември 2025 г. в зала „България“!